Duurzaamheid en welzijn centraal bij keuzes consument
Nog altijd geldt: de klant is koning. De wens van de consument speelt een belangrijke rol. Vandaag de dag gaat zijn interesse uit naar gezondheid, smaak en gemak. Ook heeft hij steeds meer oog voor dierenwelzijn. Consumententrends als deze volgt Van Rooi nauwlettend.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid bepaalt steeds vaker de keuze van de consument. Voor meer dierenwelzijn wil ik best iets meer betalen, lijkt zijn motto. Met diverse keurmerken en met bijvoorbeeld het sterrensysteem van de Dierenbescherming maakt de klant vandaag de dag verantwoorde keuzes.
Hip varken
Ook bekende topchefs in de horeca bepalen trends op het gebied van vlees. Al enkele jaren zetten zij kwaliteitsvlees op de kaart en maken daarmee de consument bewuster. Met hun vernieuwende kaart droegen zij bij aan de populariteit van het varken. Minder courante delen van het dier – noem het minder populair – steken de topchefs in een nieuw jasje. Wat passé was, is weer hip. Maar bij alles speelt duurzaamheid en welzijn voor vee en varken een uiterst belangrijke rol.
Klantwensen vertalen
Van Rooi Meat luistert voortdurend naar geluiden uit de markt, vertaalt klantwensen en stuurt die signalen door naar onder meer de varkenshouders. Het betekent dat hier en daar zaken moeten aangepakt om diervriendelijker te produceren. Meer ruimte voor het varken, minder gebruik van antibiotica en minder lang transport, om maar iets te noemen.
Inkoopprogramma’s
De verantwoordelijkheid voor mens, dier, mens en milieu heeft Van Rooi Meat vertaald in twee belangrijke inkoopprogramma’s.